Onze visie op zorg
We maken onze missie “kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele problemen optimaal integreren in de samenleving” waar dankzij onze erkenning als Observatie- en Behandelingscentrum door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH). Als gevolg daarvan situeert onze opdracht zich in de niet rechtstreeks toegankelijke hulpverlening. Wij richten ons tot kinderen en jongeren bij wie minstens het vermoeden bestaat dat ze een ernstige en langdurige kind-gebonden beperking hebben. Er is sprake van ernstig disfunctioneren op meerdere domeinen.
De jongere heeft last, het gezin heeft last, de ruimere omgeving heeft last. Die last domineert hun leven en kan leiden tot een zorgovereenkomst met Jeugdzorg Ter Elst. Als derdelijns-setting ligt onze nadruk op intensieve en verbindende zorg. Van bij de aanmelding zoeken we naar een zorgvorm die aansluit bij wat cliënten nog kunnen. We vertrekken van de minst ingrijpende, de meest inclusieve ondersteuning binnen het leven van de cliënt. In de verschillende zorgvormen, ambulant, semi-residentieel en residentieel komt de kracht uit de multidisciplinaire benadering. De complexiteit van de zorgvragen maakt het nodig om vanuit de verschillende disciplines samen te denken en te handelen in dialoog met cliënten en het netwerk.
Van bij het begin omschrijven wij met alle betrokkenen wat zij willen veranderen. Ter Elst is een plaats waar ze samen met ervaren hulpverleners op zoek kunnen gaan naar duurzame veranderingen, naar een toekomst die perspectieven biedt. Wij gaan op zoek naar de gemeenschappelijke doelen die een neerslag vinden in het zorgplan. Jeugdzorg Ter Elst wil voor hen een plek zijn waar ze hun eigen sterktes kunnen (her)ontdekken in een sfeer van vertrouwen en respect. De ouders kennen hun gezin en de eigenheid van hun kind. Wij hebben ervaring in het onderzoeken van de mogelijkheden en beperkingen bij kinderen en hoe gezinnen hiermee kunnen omgaan. Gedurende de tijdelijke samenwerking kunnen de jongere en hun ouders hun verhaal vertellen, mogelijkheden onderzoeken, keuzes maken en uitproberen. Wij stimuleren hen via een aanbod van een brede waaier aan begeleidingsvormen en therapieën.
Als observatie- en behandelingscentrum focussen wij ons op twee vragen: hoe de problemen begrijpen en hoe omgaan met de problemen. We kiezen steeds voor een meersporenbeleid gebaseerd op een systemische benadering van het bio-psycho-sociaal model. Multifactorieel in de zoektocht van het begrijpen, multi-methodisch in het leren omgaan met de problemen en beperkingen.
In het begrijpen van de problemen gaan we ervan uit dat de ontwikkeling en groei van jongeren een dynamisch gebeuren is. We proberen zicht te krijgen op het complexe samenspel tussen biologische (medisch, genetisch), psychologische (cognitief, emotioneel, gedragsmatig, relationeel) en sociale elementen (gezin, ruimere context, maatschappelijke context). Dit is een continu en interactief proces dat berust op hypothesevorming en toetsing. Zowel de ervaring van de ouders en de jongere als de competenties van onze medewerkers, de betrokken hulpverleners en de leerkrachten op school gebruiken wij om tot inzichten te komen die nieuwe openingen bieden in een vastgelopen situatie en ruimte creëren om tot verandering te komen. Wat kan ons gezamenlijk doel zijn, waar leggen wij samen de lat, waar willen we samen naartoe?
In het omgaan met de problemen vertrekt veel vanuit het dagelijks leven van de jongere in verschillende contexten: de gezinscontext, de schoolcontext en de leefgroepcontext. Deze dimensie omvat dat wij het materiaal dat het dagelijks leven biedt, benutten om op een gerichte manier de ontwikkeling van kinderen en jongeren te ondersteunen. Jongeren ontdekken dat ander gedrag, andere keuzes mogelijk zijn. Ze krijgen de mogelijkheden en de kansen dit met vallen en opstaan te ontdekken. Individueel of in groep, opgelegd of uitnodigend.
Individuele therapieën en groepstherapieën, medicatie en diverse activiteiten met therapeutische effecten stimuleren de ontwikkeling van de jongeren en leren hen de problemen te begrijpen en ermee om te gaan. Schoolse begeleiding en ondersteuning zijn belangrijke pijlers binnen onze werking.
In de netwerkbegeleiding scheppen wij als procesdeskundigen ruimte om met de ouders en hun context, vertrekkend vanuit hun krachten, een opbouwende, verbindende dialoog op gang te brengen met anderen (verwijzers, je kind, scholen, hulpverleners, juridische instanties). We geven erkenning aan de krachten en aan wat last geeft en staan stil bij datgene waarmee dit kan samenhangen zodanig dat ouders gesterkt hun plaats in de maatschappij kunnen innemen.
Samen met alle betrokkenen omschrijven we in een transparante taal hypothesen, de doelen en de middelen. Dit zorgplan dient als leidraad en werkinstrument. Vanuit multidisciplinaire besprekingen zorgen regelmatige updates en bijsturingen ervoor dat de geplande interventies realistisch zijn en entbaar blijven op het ginds.
Met respect voor de hulpvrager, waardering voor de medewerker en een actieve zorg voor het milieu beoogt Jeugdzorg Ter Elst een lerende en dynamische organisatie te zijn en op die manier haar maatschappelijke opdracht in te vullen.
m te bewerken.
Lees meer over...
De jongere heeft last, het gezin heeft last, de ruimere omgeving heeft last. Die last domineert hun leven en kan leiden tot een zorgovereenkomst met Jeugdzorg Ter Elst. Als derdelijns-setting ligt onze nadruk op intensieve en verbindende zorg. Van bij de aanmelding zoeken we naar een zorgvorm die aansluit bij wat cliënten nog kunnen. We vertrekken van de minst ingrijpende, de meest inclusieve ondersteuning binnen het leven van de cliënt. In de verschillende zorgvormen, ambulant, semi-residentieel en residentieel komt de kracht uit de multidisciplinaire benadering. De complexiteit van de zorgvragen maakt het nodig om vanuit de verschillende disciplines samen te denken en te handelen in dialoog met cliënten en het netwerk.
Van bij het begin omschrijven wij met alle betrokkenen wat zij willen veranderen. Ter Elst is een plaats waar ze samen met ervaren hulpverleners op zoek kunnen gaan naar duurzame veranderingen, naar een toekomst die perspectieven biedt. Wij gaan op zoek naar de gemeenschappelijke doelen die een neerslag vinden in het zorgplan. Jeugdzorg Ter Elst wil voor hen een plek zijn waar ze hun eigen sterktes kunnen (her)ontdekken in een sfeer van vertrouwen en respect. De ouders kennen hun gezin en de eigenheid van hun kind. Wij hebben ervaring in het onderzoeken van de mogelijkheden en beperkingen bij kinderen en hoe gezinnen hiermee kunnen omgaan. Gedurende de tijdelijke samenwerking kunnen de jongere en hun ouders hun verhaal vertellen, mogelijkheden onderzoeken, keuzes maken en uitproberen. Wij stimuleren hen via een aanbod van een brede waaier aan begeleidingsvormen en therapieën.
Als observatie- en behandelingscentrum focussen wij ons op twee vragen: hoe de problemen begrijpen en hoe omgaan met de problemen. We kiezen steeds voor een meersporenbeleid gebaseerd op een systemische benadering van het bio-psycho-sociaal model. Multifactorieel in de zoektocht van het begrijpen, multi-methodisch in het leren omgaan met de problemen en beperkingen.
In het begrijpen van de problemen gaan we ervan uit dat de ontwikkeling en groei van jongeren een dynamisch gebeuren is. We proberen zicht te krijgen op het complexe samenspel tussen biologische (medisch, genetisch), psychologische (cognitief, emotioneel, gedragsmatig, relationeel) en sociale elementen (gezin, ruimere context, maatschappelijke context). Dit is een continu en interactief proces dat berust op hypothesevorming en toetsing. Zowel de ervaring van de ouders en de jongere als de competenties van onze medewerkers, de betrokken hulpverleners en de leerkrachten op school gebruiken wij om tot inzichten te komen die nieuwe openingen bieden in een vastgelopen situatie en ruimte creëren om tot verandering te komen. Wat kan ons gezamenlijk doel zijn, waar leggen wij samen de lat, waar willen we samen naartoe?
In het omgaan met de problemen vertrekt veel vanuit het dagelijks leven van de jongere in verschillende contexten: de gezinscontext, de schoolcontext en de leefgroepcontext. Deze dimensie omvat dat wij het materiaal dat het dagelijks leven biedt, benutten om op een gerichte manier de ontwikkeling van kinderen en jongeren te ondersteunen. Jongeren ontdekken dat ander gedrag, andere keuzes mogelijk zijn. Ze krijgen de mogelijkheden en de kansen dit met vallen en opstaan te ontdekken. Individueel of in groep, opgelegd of uitnodigend.
Individuele therapieën en groepstherapieën, medicatie en diverse activiteiten met therapeutische effecten stimuleren de ontwikkeling van de jongeren en leren hen de problemen te begrijpen en ermee om te gaan. Schoolse begeleiding en ondersteuning zijn belangrijke pijlers binnen onze werking.
In de netwerkbegeleiding scheppen wij als procesdeskundigen ruimte om met de ouders en hun context, vertrekkend vanuit hun krachten, een opbouwende, verbindende dialoog op gang te brengen met anderen (verwijzers, je kind, scholen, hulpverleners, juridische instanties). We geven erkenning aan de krachten en aan wat last geeft en staan stil bij datgene waarmee dit kan samenhangen zodanig dat ouders gesterkt hun plaats in de maatschappij kunnen innemen.
Samen met alle betrokkenen omschrijven we in een transparante taal hypothesen, de doelen en de middelen. Dit zorgplan dient als leidraad en werkinstrument. Vanuit multidisciplinaire besprekingen zorgen regelmatige updates en bijsturingen ervoor dat de geplande interventies realistisch zijn en entbaar blijven op het ginds.
Met respect voor de hulpvrager, waardering voor de medewerker en een actieve zorg voor het milieu beoogt Jeugdzorg Ter Elst een lerende en dynamische organisatie te zijn en op die manier haar maatschappelijke opdracht in te vullen.
m te bewerken.
Lees meer over...